
bachelorproef
locatie: Maldegem
context: derde jaar opleiding Interieurvormgeving
Dit project van de gemeenschapsschool in Maldegem houdt de zolder voor het middelbaar, de refter voor het lager en het middelbaar en een crèche in.
Het ontwerp van de refter versterkt de link met de speelplaatsen van de middelbare en lagere school. Een school dient een sociaal netwerk te zijn en de nieuwsgierigheid van de kinderen te prikkelen. Zo ligt de circulatie en de functie eten op een verhoging. Er is een theater toegevoegd aan de ruimte na analyse van de bestaande voorzieningen.
De zolder boven de middelbare school worden aanvullende ruimtes voor het leren, geïnspireerd op de insteek van Rosan Bosch. Je wandelt door verschillende communicatiemodellen van het meest naar het minst sociaal en dynamisch. De circulatie loopt door de centrale boog van de monumentale verticale spanten, een intrigerend gegeven van de bestaande toestand. Dit ontwerp draagt bij aan een duurzamere toekomst door meer plaats te maken voor groen. Alle communicatiemodellen worden zowel binnen als buiten voorzien zodat de leerlingen ook buiten les kunnen krijgen.
In het ontwerp van de crèche staat het stimuleren van de nieuwsgierigheid van het kind centraal: ze krijgen de vrijheid om zelf te ontdekken. Zo wordt er met niveauverschillen gewerkt in de leefruimte. De ruimtes zijn sterk afgestemd op de kinderen: dat vertaalt zich in de ergonomie.